Er mælkesalget truet af plantedrikke?

2018-01-15

I USA er økologiske mælkeproducenter presset af konkurrence fra plantebaserede drikke. Indtil videre er det ikke noget de danske supermarkeder mærker det store til. 13. jan 07:00 Skrevet af Mette Boas Springborg 0

Share article:

  • Share via email
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to LinkedIn
  • Print article
"Vores salg af plantebaserede drikke er steget omkring 100 procent i løbet af 2017", beretter Kasper Reggelsen, der er pressekonsulent i Dansk Supermarked Group. Foto: LandbrugsMedierne.

Mens økologiske mælkeproducenter i USA har nedjusteret deres produktion på grund af konkurrence fra plantebaserede drikke som f.eks. sojadrik, er vi endnu ikke nået dertil endnu herhjemme.

Landbrugsavisen.dk har derfor spurgt hos Coop og Dansk Supermarked Group, om det er en tendens herhjemme også.

Minimalt fald - markant stigning

Hos Dansk Supermarked Group oplever man et minimalt fald i både økologisk og konventionel mælk, mens de plantebaserede drikker stiger markant.

"Vores salg af plantebaserede drikke er steget omkring 100 procent i løbet af 2017", beretter Kasper Reggelsen, der er pressekonsulent i Dansk Supermarked Group.

Han understreger at mængderne af solgte plantedrikke er meget mindre end mængderne af mælk.

"Derfor er stigningerne procentvis også meget større med plantedrikke", siger han

Coops mælkesalg er stigende

Hos Coop er salget af mælk ikke mærket af konkurrence fra plantedrikke.

"Nej, vi kan ikke mærke en fald i salget af øko-mælk som følge af stigning i plantedrikke. Vi har stadigt stigende salg af både konventionel og økologisk mælk", lyder det fra Jens Juul Nielsen, pressechef i Coop.

Hos Coop oplever de en stadig vækst i salget af mælk. Samtidig er salget af plantebaserede drikke, nærmere bestemt, mandel-, ris-, soya- og havredrik, steget med 30 procent fra 2016-2017.

"Vi forventer en tilsvarende stigning i 2018. Hele det vi kalder 'free from'-segmentet er stigende på grund af den her trend og det vil vi se mere af de kommende år", siger Lars Aarup, der er analysechef hos Coop og uddyber:

"Det er en del af en udvikling hos forbrugerne, hvor man gerne vil have mere og mere specielle varer -'Det der passer til lige mig'. Der er flere, der drikker plantebaserede drikke end der er folk der er laktoseintolarante, så det handler mere om at det er en del af en trend, hvor forbrugerne gerne vil strikke deres eget madparadigme sammen. Man prøver måske nogle ting af og vil gerne selv have mere kontrol. Man leger måske lidt læge med sig selv og prøver ting af for at se, hvordan man får det, af det", siger han

Men han tror ikke det vil overstige salget af mælk.


Copyright © 2018
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang